.

Friday, August 5, 2011

kenangan puasa.

assalamualaikum wbt.


alhamdulillah. 
dah masuk 5 Ramadhan. 
semoga diri dan iman kita masih sihat la ye. hee ;)


haaa.
neh nak cerita pengalaman dan kenangan puasa saya time kecik-kecik.
saya mula belajar puasa masa umur 5 ke 6 tahun tah dah lupa.
masa tu macam budak-budak sekarang la,
puasa separuh-separuh hari.
contoh hari neh puasa separuh hari, esok separuh hari,
jadi totalnya satu hari.
tak aci kan kira macam tu? ekeke.


bila masuk darjah 1,
ramai kawan-kawan puasa.
tapi yang tak puasa pun ada.
time tu cikgu kata darjah 1 takpe.
dibenarkan lagi tak puasa pun.
tapi disebabkan kawan-kawan puasa, saya pun puasa la jugak.
bila balik rumah,
mengadu penat pastu minta izin mama nak puasa separuh je.
hahaha.
tapi sebab balik rumah pun dah pukul 3 - 4 petang, 
mama kata tahan la sikit jeee.
jadi masa darjah 1,
ada kot tiga empat hari ponteng. 
sebab weekend. ekeke. :P


dulu time puasa mama selalu buat kek chocolate.
ramai la yang tempah kek dengan mama.
dan saya time tu memang tak reti apa-apa.
tahu menyebokkan diri kat dapur je tengok mama buat.
lepas adunan tu da dimasukkan ke dalam loyang,
kan ade saki-baki yang melekat dekat dalam bekas adunan tu,
tanpa sedar, saya mencalit sedikit pada tangan dan makan.
hahaha. memang tak sengaja tahu!
sebab da terbiasa makan adunan tepung tu.
eleyyy. korang masa kecik2 pun makan jugak kan kan kan? *carik geng. :P*


saya puasa penuh masa darjah 2.
tu pun banyak jugak la songeh nye.
hihihihi.


ada sekali tu,
lupa time tu darjah berapa,
lepas penat solat teraweh,
saya tertidur.
tiba-tiba bila tersedar,
saya dengar mama dengan papa dan adik2 tengah makan.
mengamuk saya nangis2 sebab ingat mama tak kejut saya sahur.
rupanya,


"kak yong, neh baru pukul 11 malam. bukan sahur lagi."


hahahahaha. rupanya salah paham.
adoiii. sengal tak?




gambau daripada inche Gugel.




masa kecik saya suka makan kek pisang.
ala kek pisang yang logo die pisang pakai topi chef tuuu.
pernah makan tak?
sedap kan? hahaha.
konon nak makan time sahur,
tapi saya asyik lupa.
time tu takde lagi sticky note tu.
so saya koyak kertas sedikit,
tulis: "jangan lupa makan kek pisang"
lepas tu selotape dengan baju tidur yang saya sedang pakai tu.
hahahaha.
semangat gila tak? :P


haaa.
teringat masa saya tingkatan 2,
masa tu mama dan papa ambil saya pulang sekolah lambat sebab saya ada apa tah kat sekolah.
lepas tu pergi bazaar Ramadhan.
beli la satay.
dan satay itu dipegang oleh saya.
masuk je kereta,
automatic tangan bukak plastik satay tu,
dan ambil satu cucuk, masuk mulut!
hahahaha.
siyes tak sedar langsung.
mungkin sebab terasa lapar, dan biasa makan dalam kereta macam tu,
so TERmakan satay tu.
bila kat traffic light,
pelik la jugak sebab orang dalam kereta sebelah duk tengok2.
tiba-tiba mama kata, 


"eh. kak yong tak puasa ke?"
"eh alamakkk!!! lupaaaa!!"


time tu dah 5 cucuk satay saya makan.
jam menunjukkan pukul 630pm.
hahaha.
rezeki saya. kikikiki. ;D


ada jugak satu masa neh,
saya terlupa saya puasa,
makan nasi habis sepinggan,
lepas tu baru teringat saya puasa.
masa tu tengah bancuh air.
so tak sempat minum.
tercekik gak la rasa time tu.
hahahaha. :P


rinduuuu nye puasa dekat sekolah dulu. :(


p/s: baru 2 minggu lepas demam, neh rasa nak demam lagi. batuk still belum hilang. dan i'm having flu. da seminggu. huuu. -_- takpe. sakit tu penghapus dosa kan?


p/s/s: terasa pulak dengan lirik nya. agagaga. perasan.

p/s/s/s: be positive positive positive positive okay!




much love. ♥


0 kata mereka.:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...